Na przekór koronawirusowi.

Wszechobecna pandemia COVID-19 sparaliżowała, a przynajmniej bardzo poważnie utrudniła funkcjonowanie ludzi, firm i instytucji na całym świecie. Nie są wolne, od tych problemów, również szkoły i wyższe uczelnie. I tu w sukurs przychodzi technologia informacyjna, sama niewolna od wad i ograniczeń ale, co najbardziej istotne, ogromnie wpływająca na dehumanizację społeczną.

Dzięki jednak możliwości stosowania przekazów w formie online, nadal możliwa jest przyjazna współpraca między Wojskową Akademią Techniczną im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie a Zespołem Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych im. prof. Sylwestra Kaliskiego w Toruniu oraz wspierającym go Stowarzyszeniem Przyjaciół Zespołu Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych im. prof. Sylwestra Kaliskiego w Toruniu.

Chcę tu zasygnalizować zaistnienie trzech wydarzeń, zaświadczających o nieprzerwanej epidemią współpracy naszych podmiotów.

Pierwszym z nich jest zrealizowanie trzech wykładów popularno-naukowych w ramach cyklu: „Uczelnia-szkole, naukowcy-uczniom”, w dniu 18 grudnia 2020 roku. Miało to miejsce na dzień przed 75 rocznicą urodzin Patrona Szkoły – gen. dyw. prof. dr. hab. inż. Sylwestra Kaliskiego i było elementem corocznego Święta Patrona Zespołu Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu.

To, cykliczne już, przedsięwzięcie trzech podmiotów: Uczelni, Szkoły i Stowarzyszenia ma szereg bardzo istotnych walorów. Uczniom, którzy w tym roku, przez epidemię koronawirusa i związanym z tym zdalnym nauczaniem, mogli wysłuchać i obejrzeć wykłady w formie online, dały możliwość poznania nowych zagadnień natury technicznej, elektrotechnicznej i militarnej.

Dodać tu należy to, że zostały one zaprezentowane w ciekawej i profesjonalnej formie. Mimo, wyżej wspomnianych covidowych utrudnień organizacyjnych, z każdym z wykładów zapoznało się średnio 120 uczniów naszej szkoły. Korzyści, z tej popularno – naukowej inicjatywy Wojskowej Akademii Technicznej, odnieśli też nauczyciele, zarówno w jej aspekcie merytorycznym, jak i metodycznym.

Temat: „Przegląd amunicji do zastosowań specjalnych” zrealizował: dr inż. Marcin Hara z Wydziału Nowych Technologii i Chemii.
Wykład „Elektronika – ależ to proste” przedstawił: mgr inż. Piotr Figoń z Wydziału Elektronicznego.
„Wojskowe pojazdy specjalne – charakterystyka, budowa, właściwości” – to przedmiot wykładu dr. inż. Krzysztofa Paplińskiego z Wydziału Inżynierii Mechanicznej.

Koordynatorem przedsięwzięcia ze strony Wojskowej Akademii Technicznej był płk w st. spocz. mgr inż. Wiesław Szczygielski starszy specjalista w Dziale Spraw Studenckich, indywidualny członek wspierający Stowarzyszenia a ze strony Szkoły i Stowarzyszenia mgr Adrian Weredycki- nauczyciel ZSMEiE, członek zwyczajny Stowarzyszenia.

Towarzyszyła tym obchodom kolejna edycja „Quizu o Sylwestrze Kaliskim” autorstwa mgr. Alicji Barwińskiej-Chmielewicz – sekretarza Zarządu Stowarzyszenia. Od dwóch lat realizowany jest on wśród uczniów tylko klas pierwszych.

Zwycięzcami tego konkursu w 2020 roku okazali się:

  • Jakub Górzkowski z klasy I T – I miejsce,
  • Kacper Mirowski z klasy I P – II miejsce,
  • Jakub Krakowski z klasy I A – III miejsce.

Otrzymali oni dyplomy oraz nagrody rzeczowe w postaci dyplomów grawerowanych ufundowanych przez Wojskową Akademię Techniczną im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie.

Trzecim, bardzo znaczącym, wydarzeniem, w którym wzięli udział uczniowie naszej szkoły były, odbyte w dniach 18-22 stycznia w Zespole Szkół Mechanicznych Elektrycznych
i Elektronicznych, XX WARSZTATY INFORMATYCZNE WYDZIAŁU CYBERNETYKI oraz VII WARSZTATY INNOWACYJNYCH TECHNOLOGII WAT, prowadzone przez Doktorantów Szkoły Doktorskiej WAT oraz nauczycieli akademickich Wojskowej Akademii Technicznej. Opiekunem naukowym warsztatów była Pani dr Ewa Łakoma z Wydziału Cybernetyki WAT – indywidualny członek wspierający Stowarzyszenia. Organizacją warsztatów w naszej szkole zajął się Pan mgr Adrian Weredycki – członek zwyczajny Stowarzyszenia. Ze względu na panującą pandemię wszystkie zajęcia odbyły się zdalnie. 11 klas miało okazję wziąć udział w bardzo ciekawych warsztatach o wszechstronnej tematyce:

  1. Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Cyberprzestrzeń jest przyszłością rozwoju ludzkości. Warsztaty pozwoliły nam dostrzec nie tylko zmiany, ale również zagrożenia w niej zachodzących. Dowiedzieliśmy się, jak chronić swoją prywatność w trakcie korzystania z Internetu. Poznaliśmy programy mające zapewnić bezpieczeństwo w sieci Internet, zagrożenia, które niesie dezinformacja oraz profil „hakera” i model jego działania.

  1. Programowanie aplikacji mobilnych w języku Kotlin dla systemu inteligentnego domu.

Dowiedzieliśmy się w jaki sposób można zrealizować prostą funkcjonalność inteligentnego domu za pomocą mikrokontrolera ESP32  i stworzyć aplikację na system Android umożliwiającą sterowanie nim. W ramach zajęć omówione i przedstawione zostały następujące elementy: wykorzystanie własnego API do obsługi kontrolerów; instalacja i konfiguracja Android Studio; tworzenie nowego projektu z GitLab; tworzenie własnej aplikacji do obsługi API na system Android.

  1. Charakterystyka współczesnych samolotów

Poznaliśmy odpowiedzi na wiele ciekawych pytań związanych ze współczesnymi samolotami transportowymi, np.: Który samolot transportowy jest największy na świecie? Jak wygląda proces załadunku lub rozładunku samolotu? Co to jest aerodrom? Do czego służą lotki? Który samolot może przetransportować ładunek o masie odpowiadającej 23 dorosłym słoniom? Który samolot lata ze średnią prędkością trzykrotnie większą od średniej prędkości najszybszego pociągu świata? Każdy uczestnik miał okazję powalczyć w konkursie o tytuł „Mistrza Wiedzy Lotniczej” oraz sprawdzić swoją kreatywność rozwiązując problem rachunkowy. 

  1. Technologia lotnicza w teorii i praktyce.

Zajęcia dotyczyły zagadnień związanych z lotnictwem – praktycznych i teoretycznych. Poznaliśmy rozwój lotnictwa na przestrzeni lat. Otrzymaliśmy podstawowe informacje na temat zagadnień technicznych stosowanych w lotnictwie. Przedstawione zostały techniki pilotażu oraz rola symulatorów lotniczych w procesie szkolenia i doskonalenia zawodowego personelu lotniczego.

  1. Proces projektowania w mechanice i budowie maszyn – krok po kroku od pomysłu do prototypu w technologii druku 3D.

Zostaliśmy zapoznani z podstawowymi pojęciami z zakresu wytwarzania przyrostowego, potocznie nazywanego drukiem 3D. Obszar teoretyczny obejmował informację na temat popularnych technik addytywnych stosowanych w życiu codziennym oraz w przemyśle. Ponadto, zostaliśmy zapoznani z budową urządzenia przyrostowego pracującego w technice FDM, sposobem jego przygotowania do pracy, a także szeroko pojętym postprocesingiem wytworzonych elementów. Prezentację wzbogacił pokaz, wprowadzający nas w podstawy modelowania obiektów bryłowych w środowisku Autodesk Inventor, a także w aspekty z zakresu przygotowania pliku wsadowego (.gcode) do urządzenia przyrostowego, przy użyciu oprogramowania Cura. Ostatni etapem było przedstawienie licznych przykładów zastosowań oraz problemów natury inżynierskiej, które zostały pomyślnie zażegnane z wykorzystaniem technologii addytywnej.

  1. Eksploatacja pojazdów mechanicznych; projektowanie, testowanie i badanie wybranych pojazdów.

Podczas zajęć zostaliśmy zapoznani z eksploatacją pojazdów mechanicznych. Omówione zostały podstawy projektowania pojazdów z uwzględnieniem budowy i eksploatacji maszyn. Przybliżona została problematyka badań pojazdów specjalnych i wojskowych.

  1. Zastosowanie układów sterowania pneumatycznego w przemyśle.

Zajęcia obejmowały podstawowe zagadnienia z zakresu układów sterowania pneumatycznego. Zapoznaliśmy się z różnorodnością zastosowań tej technologii, które potrafią być zaskakujące i nieoczywiste. Dodatkowym elementem zajęć było przedstawienie metod projektowania układów pneumatyki, w trakcie którego mogliśmy zaobserwować powstawanie takiego układu od pomysłu, poprzez symulację do rzeczywistej konstrukcji.

  1. Samolot nie Pęka? Czyli o eksploatacji współczesnej techniki lotniczej.

Eksploatacja współczesnej techniki lotniczej przyjmuje występowanie uszkodzeń konstrukcji statku powietrznego w trakcie eksploatacji. Ważne, aby wiedzieć, gdzie te uszkodzenia występują, jak duże są oraz jak szybko przyrastają. W trakcie zajęć poznaliśmy pracę inżynierów – nieniszczące badania statków powietrznych z wykorzystaniem metody penetracyjnej. Przedstawione zostały zarówno użytkowe aspekty metody oraz pokaz wykonywania badania i interpretacji wyników.

  1. Zaawansowane technologie w bezpieczeństwie biernym pojazdów.

W czasie zajęć zostały przedstawione składowe bezpieczeństwa drogowego; innowacyjne systemy bezpieczeństwa biernego; bezpieczne pojazdy; projektowanie pojazdów.

  1. Co napędza nasze życie…?? Czyli motoryzacja od kuchni.

Wykorzystując analogie do przedmiotów, które można znaleźć każdego dnia w kuchni, prowadzący opowiedzieli o zagadnieniach związanych z motoryzacją, materiałami pędnymi i smarami oraz tribologią. Lodówka i samochód wbrew pozorom mają więcej wspólnego niż nam się wydawało. Dowiedzieliśmy się, dlaczego tak jest!

  1. Warto studiować elektronikę.

W prezentacji przedstawione zostały możliwości studiowania elektroniki w Wojskowej Akademii Technicznej – zostały przedstawione rozmaite ścieżki zdobywania umiejętności, prowadzące do interesujących i przyszłościowych sposobów realizowania się w pracy zawodowej po studiach. Mieliśmy okazję wybrać się na wirtualny spacer po laboratoriach Wydziału Elektroniki.”

cytat za Adrianem Weredyckim: „Wydarzenia te dowodzą, że epidemia, epidemia, a życie choć okrojone i zubożone musi toczyć się nadal”.

Nadal powinna też realizować się przyjazna współpraca między Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie a Zespołem Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu i wspierającym ją Stowarzyszeniem Przyjaciół Zespołu Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych  w Toruniu.

tekst: mgr Jerzy Konopiński

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.